Leren van kaarten
02-09-2020 Aanrijding met fietser op fietsviaduct
Aanleiding

Op project trekfietsviaduct is er op 22 juli 2020 een fietser gewond geraakt. Bij het passeren van een bedrijfsauto met aanhangwagen van Dura Vermeer is de betrokken passant het evenwicht verloren en overreden door de aanhangwagen. Deze rapportage geeft weer wat er is gebeurd en hoe er direct na het ongeval is gehandeld.

Op de dag van het incident was de medewerker klaar met het stellen van de goot tussen het fietspad en het voetpad om het hoogteverschil weg te nemen. Zijn laatste werkzaamheden waren het verzamelen en afvoeren van de ca. 70 schildjes die tijdelijk op het viaduct (lengte viaduct: 350 meter) zijn geplaatst.

De container waar de schildjes worden verzameld staat aan de zuidzijde van het viaduct. De betrokken medewerker kwam vanaf de zuidzijde aanrijden en besloot het viaduct over te steken om vanaf de noordzijde de schildjes te verzamelen en vervolgens in de container op te slaan. De medewerker heeft bewust gekozen om met een lege aanhangwagen het viaduct eerst over te steken, zodat hij aan de noordzijde op een veilige plek zijn bedrijfsauto met aanhanger kon keren. Bij het oversteken van het viaduct reed de medewerker stapvoets over het fietspad met zijn alarm-/knipperlichten en zwaailamp aan.


Zelf ZIEN

Halverwege het oversteken van het viaduct kwamen er drie fietsers de medewerker tegemoet gereden. In eerste instantie fietsten de voorste twee fietsers naast elkaar, bij het passeren gingen zij achter elkaar fietsen. Tijdens het passeren van de fietsers langs de bedrijfsauto met aanhanger, is één van de fietsers door nog onbekende reden ten val gekomen. De medewerker zag in zijn buitenspiegel dat de lege aanhangwagen abnormaal bewoog en is direct gestopt. De gevallen fietser is door de aanhangwagen overreden ter hoogte van haar borststreek.​​​​​​​


Oorzaakanalyse

Directe oorzaken zijn:

  • Het rijden met een bedrijfsauto met aanhanger op een fietspad (fietsviaduct)
  • Er waren geen voorzieningen getroffen om het werkverkeer en fietsverkeer te scheiden, zodat ze elkaar veilig konden passeren.
  • Stapvoets rijden bij het passeren van fietsers.
Gevolgen

Het slachtoffer is met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd waar geconstateerd is dat zij 4 gebroken ribben heeft.

Actief HANDELEN

Na het ongeval waren de uitvoerder, QHSE-adviseur en bedrijfsleider ter plaatse voor opvang van de medewerker en de start van het onderzoek. Ter plaatse is slachtofferhulp aangeboden en zijn de eerste verklaringen opgenomen. De betrokken medewerker is vanwege de schrik door zijn uitvoerder thuisgebracht. De bedrijfsleider en QHSE-adviseur zijn ter plaatse gebleven om de situatie verder af te handelen.

Directe handeling:

  • De werkzaamheden (restpunten) die nog op planning staan, zijn tijdelijke on hold gezet.
Samen LEREN

Tijdens het evalueren is besproken hoe deze specifieke situatie in de toekomst voorkomen zou kunnen worden. Hieruit kwamen de volgende opties:

  • Algehele sluiting van het fietspad/-viaduct.
  • Stilstaan met bedrijfsauto (met aanhanger) wanneer fietsers passeren.
  • Eerst de schildjes allemaal aan de kant zetten en deze daarna met de bedrijfsauto met aanhanger ophalen. De bedrijfsauto met aanhanger zou dan deels op het voetpad en deels op het fietspad rijden. Hierdoor is er meer ruimte voor de fietsers.
  • Inzetten van een ander hulpmiddel (loopkar voor afzetschilden) voor het verzamelen en transporteren van afzetschilden-/materialen, om te voorkomen dat er met (bedrijfs-) auto op fietspad/-viaduct gereden hoeft te worden.
  • Gebruik maken van een verkeersregelaar/ begeleider