toolbox n.a.v. extra project/omgeving regels / J. de Koning
13 Veiligheid in het Ontwerp
 >  Werkzaamheden Waalhaven.
Introductie

Voor het project Waalhaven zijn er door de opdrachtgever extra eisen gesteld aan het al bestaande regime wat er in de railinfra gebruikelijk is. Buiten het feit dat we dit gewoon willen handhaven zijn dit ook nog een keer harde eisen.

Risico's > Wat kan er gebeuren?

Doordat de werkzaamheden in een kwetsbaar gebied vallen en we met diverse factoren rekening moeten houden zoals onbewaakte overwegen, overige verkeersdeelnemers, (zware) industrie en leidingstroken zijn de extra eisen en regels opgesteld zodat we materiële schade, milieu schade aan de omgeving en lichamelijke schade aan onszelf en/of personen in de omgeving kunnen voorkomen. 

Maatregelen > Wat moet je doen?

Open vuur - toestemming ProRail nodig

Indien open vuur nodig is ten behoeve van uitvoering van de werkzaamheden, dient vooraf toestemming van ProRail verkregen te zijn.

Open vuur en roken verboden

Behoudens voor de situaties waarvoor expliciet toestemming is verleend door ProRail, is roken en open vuur verboden op de gehele Waalhaven (binnen de ProRail grenzen).

Semafoons

Op de werkplek is tenminste één semafoon aanwezig, waarmee de procesleiding/treindienstleiding direct in contact kan treden in geval van calamiteiten. 

Wegen vrijhouden van obstakels

De wegen moeten vrij blijven van obstakels, zodat incident locaties onbelemmerd kunnen worden bereikt.


Semafoon

Alle personen of groepen dienen een semafoon bij zich te hebben. De alarmcode voor de Waalhaven is 620, de code voor het einde alarm is 000620. Iedere eerste dinsdag van de maand is er om 12:00 uur een oefenalarm.

Wat te doen bij een semafoonalarm

  • Kijk op display welk emplacement ontruimd moet worden;
  • Kijk uit welke richting de wind komt. Gebruik hiervoor de windzak;
  • Vlucht haaks op de wind en verlaat zo snel mogelijk het terrein;
  • Wacht op verdere instructie of op einde alarm;
  • Elke dinsdag om 12.00 uur is er een proefalarm (n).

Wat te doen bij het ontdekken van een calamiteit

  • Kijk uit welke richting de wind komt en gebruik hiervoor de windzak;
  • Vlucht haaks op de wind en verlaat zo snel mogelijk de zone(s)/ terrein;
  • Bel de treindienstleider van het desbetreffende verantwoordelijkheidsgebied;
  • Bel bij geen gehoor 112 en vraag naar de spoorwegpolitie;
  • Geef de locatie van de calamiteit door;
  • Geef indien van toepassing het wagennummer en GEVI-UN nummer door.
Discussie > Bespreek het met je collega’s!

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Zijn de te nemen maatregelen besproken in de start werkinstructie en zijn deze door iedereen begrepen?
  2. Zijn de benodigde materialen aanwezig en getest?
  3. Ken je de werkomgeving met zijn waarschuwing en verbod borden?